روز جهانی خیریه یادآور مسئولیت اجتماعی هدفمند در شرایط‌ بحرانی ویروس کرونا

مؤسسه خیریه بین‌المللی زنجیره امید روز جهانی خیریه را گرامی می‌دارد

تاریخ: 1400/6/13

پنجم سپتامبر (۱۴ شهریورماه) به یاد مادرترزا از سوی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی خیریه (International Day of Charity) نامگذاری شده است.در این روز وی چشم از جهان فرو بست اما نامش به عنوان سمبلی خستگی‌ناپذیر در امور خیرخواهانه ماندگار شد.

پنجم سپتامبر روز تجدید پیمان با همه فعالان اجتماعی در خیریه‌ها و شهروندان مسئول است تا همگی با هم در مسیر ساختن جهانی بهتر برای همه انسان‌ها قدم بردارند.

هرساله در این روز مراسم و جشن‌های متعددی برگزار می‌شود که مهم‌ترین هدف آن‌ها آگاه‌سازی و تشویق مردم نسبت به انجام کار خیر و کمک به هم‌نوع و فرهنگ‌سازی آن در حوزه فعالیت‌های بشردوستانه و مسئولیت اجتماعی است.

  در این روز علاوه بر تشویق سایر افراد جامعه به این نوع فعالیت‌ها، جهت تشویق و قدرشناسی از برخی خیرین و یا  مؤسسات و خیریه‌های پرتلاش و موفق ، تقدیر نیز صورت می‌گیرد و همچنین فرصت مغتنمی است جهت بالا بردن آگاهی جمعی در رابطه با رویدادهای خیریه‌ای و مسئولیت اجتماعی که در سطح بین‌الملل و در مقیاس جهانی به وقوع پیوسته است.

مؤسسه خیریه بین‌المللی زنجیره امید از تیر ماه ۱۳۸۶ شروع به کار کرده است و خدمات درمانی خود را با کمترین هزینه ای که توسط حامیان مالی پرداخت می‌شود، به کودکان زیر ۱۸ سال بدون در نظر گرفتن دین، نژاد و ملیت و طبق استانداردهای بین‌المللی در سه رشتۀ قلب، ارتوپدی و ترمیمی ارائه می‌دهد. از آغاز فعالیت تاکنون بیش از ۱۴۰۰۰ کودک بیمار ارتوپدی، قلبی و ترمیمی از سراسر کشور توسط این مؤسسه مورد جراحی فوق تخصصی قرار گرفته و درمان شده‌اند.

زنجیره امید اولین مؤسسه خیریه‌ای است که در درون خود تیم فوق تخصصی پزشکان ایرانی و بین‌المللی دارد و یکی از شاخص های مهم فعالیت‌های این مؤسسه، کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان با بالاترین سطح استاندارد کیفیت درمان می‌باشد و علاوه بر چندین دستاورد مهم پزشکی که برای اولین بار در ایران داشته است، در حال ساخت بزرگترین بیمارستان فوق تخصصی کودکان در ایران و خاورمیانه نیز می‌باشد.

برای حمایت از زنجیره امید و یا سایر خیریه‌ها صرف نظر از این که افراد برای فعالیت داوطلبانه چقدر زمان در اختیار دارند و یا از چه استطاعت مالی برخوردارند، راه‌های فراوانی برای کمک و فعالیت‌های خیرخواهانه وجود دارد، به خصوص اهمیت و نقش آن به‌عنوان مسئولیت شهروندی را در مواجهه با بروز بحران‌های فراگیر بیشتر از هر زمان دیگری می‌توان حس نمود.

همانطور که در دو سال اخیر با وجود پاندمی ویروس کرونا، ضرورت اتحاد و انسجام ملی بیش از هر زمان دیگری رخ نمود و به خصوص شاهد هستیم که کادر درمانی ما چگونه دلسوزانه خود را نسبت به درمان و زندگی بیماران متعهد دانسته و با وجود اینکه بحران کرونا به طول انجامیده و برایشان رمقی باقی نمانده، اما همچنان شاهدیم که با تمام توان در خط مقدم برای سلامت شهروندان در حال مبارزه هستند.

در این میان پرسنل، کادر درمانی و پزشکان داوطلب مؤسسه خیریه بین‌المللی زنجیره امید نیز در این شرایط بحرانی از پا ننشسته و همچنان به کار خود ادامه داده‌اند.

فارغ از این دوران کرونا، هرساله سایر مؤسسات خیریه در ایران و سراسر نقاط جهان برای بهبود شرایط زندگی نیازمندان، کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، پناهندگان، بیماران و حیوانات و تلاش می‌کنند و با فعالیت‌های خود به میلیون‌ها موجود زنده (اعم از انسان یا حیوان یا گیاه) امید و زندگی دوباره می‌بخشند. اما در این روز به خصوص، سازمان ملل متحد از تمامی دولت‌های عضو، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، سازمان‌های غیردولتی(غیر انتفاعی) و شهروندان در سراسر‌جهان دعوت به عمل می‌آورد که به پاس گرامیداشت روز جهانی خیریه به ترغیب و کمک به اقدامات خیرخواهانه در جوامع خویش پرداخته و بدین ترتیب آگاهی عموم را نسبت به این رویداد افزایش دهند.

سازمان ملل متحد اهمیت ریشه‌کنی فقر را در تمامی اشکال به عنوان بخشی از برنامه توسعه پایدار به رسمیت شناخته است و در سایه همبستگی جهانی، بر آن است که چگونه به بهترین شکل نیازهای فقیرترین و آسیب‌پذیرترین شهروندان جهان را برآورده کرده و نقش بخش خصوصی را در حمایت از سازمان‌های مختلف که تلاش‌های بشردوستانه را برعهده دارند، تصدیق کند.

در سراسر جهان از کشورهای صنعتی قدرتمند گرفته تا کشورهای در حال توسعه فقر وجود دارد و همچنان بر زندگی میلیون‌ها نفر اثر گذاشته و مانع شکوفایی و برابری انسان‌هاست.

سپاس از همه انسان‌های بشردوست و مسئولیت‌پذیر که در این سال‌ها زنجیره امید را در درمان کودکان یاری نموده و با مهربانی برای کمک به همنوعان می‌شتابند و با برانگیختن امید، در کاهش درد و سختی‌های آنان سهمی داشته و نسبت به سایر افراد جامعه احساس مسئولیت می‌کنند. 

امیدواریم به یاری شما عزیزان طرح لبخندی بر چهره کودکی‌شان بکشیم.

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید


تازه ترین اخبار

محرومیت هزاران کودک از خدمات بیمارستانی که ساخته نشد

مریم مرعشی مدیرعامل مؤسسه خیریه بین‌المللی زنجیره...

مطالعه خبر

ساخت بیمارستان کودکان در کما

کودکان و کمبود خدمات درمانی تخصصی/ نماینده مجلس: ...

مطالعه خبر